onsdag 25 november 2015

En ordförandekandidat presenterar sig

Bästa thoracaler!

Jag meddelar härmed att jag ställer upp som kandidat för ordförande 2016. För er som inte känner mig studerar jag medicin för fjärde året och kommer att bli på ett mellanår fr.o.m. januari. Jag är dimitterad från Ressun lukios IB-linje och studerade kemi vid Helsingfors universitet innan jag påbörjade mina medicinska studier.

På vår medicinarklubb har jag varit aktiv sedan mitt första år.  2012 och 2013 fixade jag årsfesten, först med Jonne och sedan med Milla som medmarskalk. 2014 satt jag med i årsfestkomittéen som konsult. I år har jag jobbat för vår klubb i egenskap av vice ordförande samt som dess representant i Finlands Medicinarförbunds (FMF) styrelse. Dessutom har jag hunnit hänga med i spexet som dansflicka 2012, 2014 samt i år. Utöver detta har jag innehaft en rad förtroendeposter utanför vår medicinarklubb; 2014 satt jag som styrelseordförande för min nation, Östra Finlands Nation. Jag har även varit aktiv inom Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) där jag suttit i delegationen sedan i fjol. Nästa år kommer jag att arbeta heltid i vår studentkårs styrelse varför jag även tar ledigt från studierna.

Då jag tänker på Thorax tänker jag på en klubb som finns till för sina medlemmar. Detta syns speciellt i vårt spex i vilket hela klubben årligen är engagerad samt i våra ypperliga sitsar. Dessutom syns det i vårt andra program, framför allt i mentorverksamheten som för samman yngre och äldre thoracaler. Under årens lopp blir Thorax som ett hem för varje medicinare och odontolog. Vi har en unik känsla av samhörighet på vår klubb som vi skall vara stolta över. Som ordförande vill jag vara med och bygga vidare på detta.

Ett annat ämne jag vill satsa på är samarbetet med våra olika intressenter. Vårt samarbete med fakulteten och LKS samt HLKS fungerar väl men vi måste även i framtiden arbeta för det. Inom FMF börjar vi så småningom vara kända, vilket möjliggör att vi har en möjlighet att lyfta fram ärenden på riksplan vid behov. Vårt samarbete med Finska läkarsällskapet fungerar mycket väl, även om små detaljer gällande Annexets städning i bland diskuteras vilt. Samtidigt förblir vårt fackförbund, Läkarförbundet, ofta okänt för thoracalerna. Odontologiska samfundet (OSF), d.v.s. de svenska tandläkarnas förening, är även okänt bland våra tandläkarmedlemmar. Därför vill jag speciellt utveckla samarbetet med Läkarförbundet och lyfta fram OSF som en av Thorax viktigaste samarbetsföreningar.

Vår medicinarklubb måste även aktivt driva sin egen intressebevakning. I dagsläget, då vår regering sparar i utbildning och hälsa, är det viktigt att vi följer med och vet vad som händer. Även vår fakultet måste spara. Samtidigt har fakulteten och studenterna samma intresse, d.v.s. att förbättra på undervisningen och hålla kvar högkvalitativ forskning. Därför måste vi aktivt samarbeta med fakulteten och aktivt ge feedback över vad som fungerar och vad som inte gör det. Ett delområde som vi även kunde bli bättre på är informationsgången gällande studieärenden till medlemmarna.
Trots dessa högtflygande mål är det viktigaste för mig, trots allt, att Thorax förblir nära sina medlemmar. Thorax skall vara ett ställe dit man kan göra en instickare för en kopp kaffe efter en hård studiedag eller dit man kan lämna bilen den ena dagen man lånar den från pappa för att åka in till H:fors från Sibbo.

Med de bästa hälsningar

Rasmus Olander
Thoracal





Valet av Thorax nya ordförande samt styrelse sker under valmötet den 5.12.2015 i samband med julfesten. Kom med och rösta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar