fredag 25 mars 2016

Smutsigt spel om svart guld

Östmans tankar, del 1 

Kära läsare. Välkomna till en ny bloggserie på meditrinabloggen. 
Varannan vecka kommer jag, Robert Östman, att gå igenom dagens 
stora samtalsämnen och mina tankar om dem. Okej, jag vet vad du
 tänker: ”Robert, vad har du för kunskap och erfarenhet att kommentera
 t.ex. syrien, nedskärningar eller det politiska klimatet i Finland?” Ungefär 
lika mycket som Donald Trump har i att leda ett land, alltså näst intill 
mindre än ingenting. Men till skillnad från honom vet jag om min svaghet 
och för det andra har jag ingen använd mopp på huvudet. Därför ska 
jag inte ta upp något sånt. Däremot har jag en stor kunskap i något 
mycket viktigare: Att kunna märka saker som i sig är helt okej att leva
 med, men egentligen när man tänker på det är helt sinnessjuka. 
Med andra ord, i-lands problem. Följande veckor får ni följa med 
mitt gnäll. Ni har blivit varnade. Njut.

Första inlägget kräver ett problem som vi alla på sätt eller annat har 
känt av. Något som vi alla nog innerst inne har vetat, men kanske inte 
vågat säga högt. Något vi alla märkt, men ignorerat eftersom det är 
lättare så. Vi vill inte erkänna att något kan ha en så stor effekt på 
oss och att någon annan än vi har kontrollen över detta faktum. Vi är 
maktlösa i att lösa problemet, men vi vill inte heller förstöra vår 
egen vardagsbalans, vår status quo.

Har någon annan märkt att kaffemängden minskat i Unicafe apparaten?

Exakt. Kaffemängden i UC-apparaten. Tänk på saken. Låt det sjunka in. 
Jag hörde just ett ljud. Var det din haka som föll i golvet? Men 
problemet är mycket större än lite kaffe. Låt oss gå till början.

Vid början av läseåret 2015-2016 höjde Unicafe sitt sitt 
studerandepris för en kopp kaffe från 1,20e till 1,25e, en ökning på 
4,2%. 4,2% är kanske i sig inte så mycket. Men tänk på saken. 5c är 
redan en peng till om vi betalar i jämnt kontant. EN PENG. En 
kopparpeng dessutom! Om vi tänker att 20 studerande köper en kaffe per 
dag, betyder det en ökning på 1e per dag. Vi går från 24e till 25e för 
20 studerandes kaffe. Då säger ni kanske ”Men Robert, det är ändå bara 
en ökning på 4,2%”. Kanske. Men skillanden mellan 24e och 25e? En 
euro. Vet ni vad en euro är? En peng. En ökning, på en peng. Genialt 
UC, men ni kommer inte undan så lätt. Vi går vidare i problemet.

Vid början av året 2016 började man märka en minskning av mängden 
kaffe. Först började man märka skillnaden vid ”maitovaraa” funktionen. 
En enkel miss kan man tänka sig, ”de vill ge möjlighet till att sätta 
mera mjölk i kaffe”. Möjligen. Men efter en stund började man märka en 
minskning i mängden kaffe om man drack mörkt. Mängden märktes 
speciellt tydlig i de vita muggar som finns i korgarna. Ni vet vilka 
jag menar, de som alla vill ha. De med raka släta ytor, med ordentligt 
öra som man kan hålla i och med största volym vilket gör det enklare 
att gå med sitt kaffe till bordet utan att spilla. Vilket i sig är 
smart av UC, eftersom de ändå hade minst av dessa muggar. Kom ihåg 
dessa muggar, de kommer att spela en viktig roll senare.

Små ändringar gav möjligheten för bedrägeriet. Det som kommer näst 
kommer att överraska er. Märkte någon annan när de ändrade take-away 
muggarna? Kommer ni ihåg de bescha muggarna med något brunt 
snirkelsnork på sig? Runt hösten 2015 började dessa muggar bytas ut 
mot gröna motsvarande. Inget stort med det, man tänkte att UC begett 
sig in på en grönare linje. Men plötsligt började man märka minskning 
i kvaliten på muggen och en massa kaffe som spillde på fingrarna. Vad 
tycker ni är det logiska att göra om man har en mugg av så dålig 
kvalite att den helt klart läcker? Byta mugg? Nej, såklart inte. UC 
såg möjligheten här och började gradvis minska på kaffemängden så att 
mindre kaffe kunde spilla ut.

Vi har äntligen kommit till dagens läge och kan se på vad som hänt 
bara inom de senaste veckorna. Kommer ni ihåg de vita muggarna som jag 
beskrev lite tidigare? Försök idag att gå till UC och ta en kaffe. 
Försök att hitta en av dessa muggar. Läs resten av kolumnen när du 
försökt. 

Gå. 

Kom igen, jag går ingenstans.

Sådär, har du testat? Märkte du något? Exakt. Var är dessa muggar som 
jag beskriver. Varför har de bara de mindre muggarna i hyllan. De med 
de små öronen, störande raka kanter och absolut för liten volym för 
att fylla en studerandes koffeinbehov (som ligger på runt 15g/dygn) 
(Lite för högt? Jag kan ha ett problem...). Inte ens de nästan 
liknande gamla muggarna med en skåra i mitten av muggen finns kvar. De 
var inte ens nära på lika bra muggar, men de hade åtminstone höjden. 
Men nu når kaffet till kanten av koppen igen. Man bara märker inte hur 
mycket mindre kaffe man får.

Kommer ni också ihåg hur jag började min kolumn med att förklara 
prishöjningen? Ni trodde att jag försökte vara lustig. Det kanske jag 
försökte. Men det som kommer näst är inte alls lustigt. Ni kanske 
märkt att UC nu gett sig in på kampen med ”big-boy” kaffen från 
ravioli med sin egna ”big-boy”. Den har till och med ett lägre pris på 
2,05e för studeranden jämfört med raviolis 2,10e. Ni kanske köpt den 
från UC för att stilla ert skriande behov av kaffe. Det kanske känts 
bra. Men är inte timingen lite väl passande? Efter att gradvis ha 
minskat på mängden kaffe i den normala mängden så har vi plötsligt ett 
större alternativ? Spörsmål, hur får man någon att köpa den större 
koppen? Genom att minska på mängden i den vanliga så att skillnaden 
blir större. Klart du vill ha den större muggen, du får ju knappt nån 
kaffe med den vanliga. Men tänk om vi hade det som förr att man får 
just rätt mängd vid normal kaffe? Vad skulle du välja? Vi går tillbaka 
till prissättningen. En höjning på 4,2% för normal kaffe. Men om vi 
tänker att man istället nu har börjat välja sin ena kaffe till den 
större. För man köper ändå bara en kaffe per dag. Då har vi plötsligt 
en prisskillnad på 1,25 till 2,05, en höjning på 80c. En höjning på 
hela 64%. Samma exempel, 20 studeranden. Från 24e till 41e. Plötsligt 
märker vi att vi gått från en pengs skillnad till 17 pengars skillnad, 
mätt i samma slant. En höjning på 1700%.

Otroligt, inte sant?


Text: Robert Östman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar