onsdag 1 juni 2016

Delegationsarbete i det stora huset

Delegerad delegation
eller
Hur påverka i stora HUSet
eller
Hur påverka i det andra HUSet

I höst är det dags att välja en delegation till studentkåren vid Helsingfors universitet (förkortas HUS? wut?) för åren 2017-2018. Thoracalen Saara Peukhuri har suttit i delegationen under den gågna perioden och berättar om sina erfarenheter av delegationsarbetet.

(C) Saara Peuhkuri


Vad gör du i praktiken i HUS-delegationen?

Som suppleant i studentkårens delegation deltar jag i möten ifall den ordinära medlemmen har förhinder. På möten går man igenom aktuella frågor och ställningstaganden, och röstar vid behov om beslut. Som stöd finns SNÄfs andra delegater tillsammans med vilka man går igenom föredragslistan innan mötet. 

Varför ställde du upp för valet 2014?

En äldre thoracal råkade fråga mig om intresse för HUS verksamhet och tvingade mig vänligt att ställa upp. Jag hade främst tänkt mig vara fyllnad till vallistan och förde således ingen regelrätt kampanj - som valresultat andra suppleant. Under det första året kunde jag inte delta i mötena, men under det gångna året har jag kommit med och representerat och påverkat oftare. Mitt aktivare deltagande har gett mig ett bättre grepp om processen som delegationen och styrelsen har hand om. 

Skulle du rekommendera uppdraget åt andra thoracaler?

Absolut! Delegationen är precis den rätta platsen för personer som är intresserade av att se och påverka hur en enhet så stor som studentkåren för beslut och handskas med sin ekonomi. Någon tidigare erfarenhet krävs just inte då de erfarnare delegaterna ger råd och det ordnas skolning i verksamheten i början av perioden. Snäfs kärngrupp rekryterar också gärna offer som råkar i deras väg, till ansvaraposter i bl.a. ekonomi- och förberedelseutskottet där man ännu konkretare kan ta del av beslutsfattande och planeringen. Tiden som uppgifterna kräver dikteras långt av hur mycket man själv lägger ner på sakerna. Framförallt som suppleant har den 'obligatoriska' arbetsbördan varit mera än skälig. Ett ytterst rekommenderbart uppdrag som förutom att bekantar en med studeranden utanför medi ser rätt så bra ut i CV:n. Lönar sig att ställa upp!

Intervjuad av Daniel Folger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar