måndag 13 april 2015

Koppla av!

Jag frågade några thoracaler hur de kopplar av från skolstressen och vilka tips de har för att inte brännas ut:


”Jag försöker se till att jag varje dag har en halv timme som jag bara kopplar av och tar tid för mig själv. Då brukar jag mysa i soffan, tända några ljus, läsa någon tidning eller lyssna på musik och bara ta det lugnt en stund och samla mina tankar. Att balansera studier med jobb, hobbyn och socialt liv är knepigt ibland. Om tiden inte vill räcka till kan man försöka slå flera flugor med en smäll: Gå på gym eller läs på tenten tillsammans med en vän!”


”Delta i allt program som ordnas i studievärlden, bli jätteaktiv inom någon förening, tex Thorax (wow! oväntat). Eller sjunga i lyran, eller träna sju olika grenar samtidigt eller jobba lite på sidan om. Helst ska man, som jag, försöka bolla allt samtidigt! Fast då behöver man ibland slopa allt och istället ligga riktigt stilla på soffan... Det sämsta sättet att hantera studiestressen är nog att försöka läsa excessivt ännu mera - då blir man bara knäpp, inte alls smartare och ännu mer stressad. Don't try it, kids. Eller sen kan man bli scengångare i spexet så slipper man grubbla över "fritid" och kan kräla på thorax golv och skratta och äta gifflar alla dagar!”




”Jag bestämt att jag läser vissa tider. Om jag inte är färdig läst när tiden är ute, så får det vara. Jag läser inte heller på veckosluten, sällan ens före tenten. Mitt huvud behöver vila!
Jag har jätte mycket fritidsprogram, ibland blir det lite jobbigt, men oftast är det bara en skön motvikt mot skolan. Ibland prioriterar jag fritiden över skola och jobb, ibland andra vägen runt. Det beror jätte mycket på hur det känns för tillfället. Under alla mina studieår (både under studierna på medi och andra fakulteter) har jag tagit egna lov under året för att resa. Det är nog den allra bästa avkopplingen.
Det är okej att ta ledigt, det är inte fel om studierna inte är din högsta prioritering varje vecka, man blir inte en bättre läkare för att man är slutbränd redan på trean.”


"Jag kopplar av från studiestressen då jag hinner oftast genom att ligga i soffan och bläddra i någon tidning eller se på film/tv serier, umgås med familj och vänner och genom att ringa till familjemedlemmar och prata om allt och inget långa stunder.  Att alltid nu och då fara hem och umgås med syskon och föräldrar är viktigt för mig och ger extra energi. Jag tycker om att gå på t.ex. teater, opera, konserter och bio så det försöker jag också hinna med ibland. Ganska ofta då jag känner mig väldigt stressad kan jag ta fram violinen och spela en stund, vilket lugnar mig och varefter jag betydligt bättre kan koncentrera mig på annat."



För mig det bästa sättet att hantera stress är att cykla till Otnäs kampusbibliotek. Det är verkligen skönt att kasta sig ut ut mejlansbubblan för en kväll då och då. Den friska luften på Esbosidan och vältränade quadriceps är också plus ;) ”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar