lördag 9 april 2016

Utbyte i Australien


Förra våren kom jag på att nu är den sista chansen och åka på utbyte utanför Europa innan kliniken börjar. Det är väldigt svårt att studera kliniska kurser utanför Europa och åtminstone de universitet jag har stött på har bara erbjudit prekliniska kurser för utbytesstudenter. Jag ville fara till ett engelskspråkigt land och bestämde mig och söka till Australien för att jag hade bott där på högstadiet och längtade tillbaks. Eftersom Helsingfors universitet hade haft sin ansökningstid redan ett halvt år tidigare sökte jag via Aalto universitetet var jag har studerat tidigare. Jag fick Aaltos bilateral utbytesplats till RMIT University i Melbourne.

RMIT University var ett bra val för att man fick fritt välja vilka kurser man ville ta så länge man nått förutsättningarna för att få gå kursen. Jag tog kurser som hör till treans höst (enligt gamla curriculum): patologi, mikrobiologi, genetik och en valbar kurs. Det här var bra för att jag inte ville falla en årskurs. Till deras patologi-kurs krävdes lite högre förkunskaper så jag var tvungen att diskutera med deras professor i patologi om jag var kompetent. Jag studerade med olika årskurser för att deras curriculum är lite annorlunda. Bra med deras kurser var det att tenten var värd bara 50 % och resten var online-uppgifter, grupparbeten, gruppundervisningar etc.
Jag åkte till Melbourne i juli när det var midvinter där. Vädret kändes kallt fast temperaturen var kring 10-15 grader. Bra att jag tog min vinterjacka med mig. Jag har inte frusit så mycket i en föreläsningssal tidigare på grund av deras dåliga isolering. Men lyckligtvis värmdes vädret hela tiden (40 °C på nyårsafton!). Universitetet hade bra utflykt till Victoria-området och de var billiga: resor till kända Great ocean road, vackra Wilsons promotory national park i naturtillstånd (råkade se emuer, känguruer, ormar och vombatter), pingvinobservering på Philip island och vinsmakning i Yarra valley. Jag hann också åka lite runt i Australien så som till Tasmanien. Universitetet hade många utbytesstudenter från runt hela världen vilket var skönt. Största gruppen var tysklänningar. Mina kurser hade knappt några utbytesstudenter men några utlänningar som gjorde hela examen där.





Nu efter utbytet gör jag några extra uppgifter för att få kurserna godkänd, t.ex. obduktioner och gruppundervisningar, men jag har kunnat fortsätta till kliniken. Om man vill få sina kurser från utbytet godkända är det möjligt men man måste fråga i förväg och efteråt och jobba ganska mycket för det. Men det är nog värt det!





Text: Maria Suutela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar